Tuesday, January 11, 2011

Malaysia dikaca mata umum

Masakan suatu negara secara umum merupakan mikrokosmos bangsa dan masakan Malaysia mencerminkan aspek multi perkauman Malaysia. Pelbagai kumpulan etnik di Malaysia telah pinggan mereka tetapi banyak masakan di Malaysia berasal dari pengaruh pelbagai etnik. Website ini akan menjelaskan makanan kegemaran Malaysia dan semua resep mereka. Sila bookmark website ini untuk anda rujukan di masa mendatang.

Malaysia adalah negeri kaya getah yang tertata dengan baik dan ladang sawit, lombong timah, padi-ladang, hutan dan kampung kecil yang menyenangkan (desa), di mana Melayu lembut memuat hidup dalam gaya santai. Semenanjung Malaysia dikenali sebagai Malaya sampai 1963 ketika 11 negara asal bergabung dengan Sarawak, Sabah (sebahagian daripada Borneo) dan Singapura memisahkan diri meninggalkan 13 negara ini. Masing-masing negara telah sultan nya yang sangat kuat dalam wilayahnya, bahkan hari ini. Semua sangat kaya dan hidup dalam gaya considerables. Setiap lima tahun para sultan memilih seorang raja baru dari salah satu nombor mereka. Kaya riasan bordir kuning dan permata payung yang dipaparkan dalam upacara penobatan megah. Malaysia sendiri menyerupai jari yang panjang, bersempadan dengan Thailand dan Myammar di utara dan dengan cluster pulau Indonesia di selatan, yang terbesar adalah Kalimantan, tanah Rajahs Putih. Sebuah pergunungan berjalan dari atas ke bawah Malaysia seperti tulang belakang, hampir semuanya tertutup hutan lebat walaupun ada kurcaci hutan di beberapa daerah dataran tinggi seperti Genting, yang aneh alam, namun tetap menawan. Menyeberang dari satu sisi negara ke negara lain telah dibuat lebih mudah baru-baru ini dengan pembinaan jalan yang sangat baik yang dibina oleh Korea, yang berjalan dari Kuala Lumpur, ibukota, ke pantai timur di Laut China Selatan.

Malaysia di Asia Tenggara. Koordinat geografi: 2 30 N, 112 30 E. Saiz Malaysia adalah sedikit lebih besar dari negara bagian New Mexico, Amerika Syarikat. Malaysia terdiri daripada dua bahagian: Malaysia Barat, juga disebut Semenanjung Malaysia atau Malaya dan Malaysia Timur. Dua bahagian adalah 403 batu [650km] berasingan dan dipisahkan oleh Laut China Selatan.


No comments:

Post a Comment